Bogota - Salento - Medellin

3 februari 2019 - Medellín, Colombia

Buenos dias!

Mijn eerste reisblog! Ik ga proberen zo nu en dan een update te plaatsen om jullie op de hoogte te houden van mijn reis. Aangezien driekwart van m'n vorige reis al weer in m'n onderbewustzijn is genesteld lijkt me dit voor mezelf ook wel handig😉 (en let aub niet op spelfouten😬).

Op dit moment ben ik al bijna 3 weken in het land van de overheerlijke koffie, gastvrije mensen en salsaaaa💃🏻.

BOGOTA

Ik had nog geen voet aan land gezet of ik liep al tegen de taalbarriere op. Het Spaanse immigratieformulier kon ik gelukkig met hulp van Spaans-Engels sprekende mede-passagiers invullen. Ik kon mezelf op dit moment al voor m'n kop slaan dat ik na 2 Duolingo-oefeningen het bijltje erbij neer had gegooid met het excuus dat ik echt niet als eerste niet-Spaans sprekende persoon door Colombia zou reizen (en hoofdzakelijk luiheid🙈). In Colombia spreken de mensen dus echt nauwelijks Engels. Als je een Engels sprekende Colombiaan treft is dit een hoogopgeleid persoon en die staan dus vaak niet in de plaatselijke koffietentjes. Mijn eerste ontbijt bestond dus ook alleen uit koffie, aangezien cafe een van de weinige Spaanstalige woorden was in mijn vocabulaire..😆

Op internet had ik vooraf nare dingen gelezen over Bogota met de overall conclusion dat zodra je de stad binnenkomt deze ook zo snel mogelijk weer wilt ontvluchten. Ik had me dus op het ergste voorbereid, waardoor het uiteindelijk alleen maar 100% meeviel. De wijk waar ik verbleef (Candelaria) was een hele kleurige oude wijk. Door de hele stad zie je graffiti-kunstwerken en ik heb de eerste dag een graffiti walkingtour gedaan die werd aangeraden als je wat meer achtergrondinfo over de stad wilde hebben. Het leuke aan deze tour is ook dat ie op fooi-basis is, dus je mag zelf kiezen hoeveel pesos jij de tour waard vond. Nou de tour bestaat al een aantal jaar, dus je begrijpt wel dat deze heel goed is! Het is heel cool om te zien dat de graffitikunstenaars met hun kunstwerken een politieke boodschap willen overbrengen. In de tijden van Pablo Escobar konden jongeren niet de straat op, waardoor er thuis heel veel videogames werden gespeeld. Dit kwam bijv. terug in 1 van de muurschilderingen. Ook zijn er heel veel schilderingen van een graffiti-kunstenaar die opkomt voor de achtergestelde oorspronkelijke bewoners van Colombia. Op veel muren kom je dan ook schilderingen tegen van rituelen van de inheemse bevolking.

M'n tweede dag in Bogota heb ik een fietstour gedaan. Deze was ook op fooibasis. Tijdens deze tour werd maar weer bevestigd dat Nederland het fietsland is, aangezien meer dan de helft van de groep (18pers) Nederlands was😅. De wijken in Bogota hebben allemaal een nummer van 1 tot 6. Als je in wijk 6 woont, woon je in de beste wijk en dit zijn dan ook voornamelijk koopwoningen. Tijdens de tour zijn we door verschillende wijken gefietst. Het verschil tussen wijken is heel groot. In wijk nummer 1 durfde ik echt niet overal m'n camera te pakken, je ziet de armoede heel erg en mensen liggen op de loer als ze toeristen zien. Ik moet zeggen dat ik 's avonds laat ook in m'n eigen wijk echt niet meer de straat op durfde. Overdag staat op elke hoek van de straat politie, maar 's avonds is dit een stuk minder. Zo vertelde een kamergenootje dat ze een klein eindje was gaan wandelen en politie op brommers haar op een gegeven moment halt hielden, omdat het gedeelte waar ze liep heel onveilig was. Tijdens de fietstour vertelde iemand dat een Nederlands meisje uit haar hostel 's avonds laat met de tram terug ging en er toen voor haar ogen een vrouw werd neergestoken. Nare verhalen, waardoor je toch erg op je hoede bent. Maar goed, ik heb het er levend vanaf gebracht🙂

20190203_13414220190203_13294920190203_133749

SALENTO

Na een busreis van 8 uur kwam ik aan in Salento! De busreis was heel comfortabel, met WIFI aan boord (hier kwam ik helaas achteraf pas achter😅), een tvtje en lekker naar achter leunende stoelen :). Aangekomen in m'n hostel was daar weer die taalbarriere, met een eigenaresse die alleen Spaans sprak. Het leuke aan de Colombianen is dat ze heel graag met je willen praten. Dus al zeg je alleen si en no, ze blijven het proberen en proberen😂. Het hostel had echt een prachtig uitzicht op de bergen. Salento ligt in de koffie regio midden in de bergen en hier heb je echt de lekkerste koffie die ik ooit heb geproefd! Ik heb m'n dagelijkse koffieconsumptie dan ook wat verhoogd tijdens m'n verblijf hier😋. Tijdens de fietstour in Bogota heb ik 2 Nederlandse meiden ontmoet die ik in Salento weer tegenkwam. Met hen heb ik een hike en een mountainbiketour gedaan😁. Naast de koffie staat Salento ook bekend om de waxpalmtree. Dit is de nationale boom van Colombia en de hoogste palmboom ter wereld, gemiddeld zo'n 50m. Tijdens de hike hadden we al een prachtig uitzicht gehad op de palmbomen, maar dit was niets in vergelijking met de mountainbiketour. Dit was in een ander gebied en we werden eerst een uur per jeep naar 3400m gereden. Vanaf daar raceten we naar beneden tot we bij de palmbomen aankwamen. Miljoenen! En geen mens te bekennen. Echt prachtig. Wat zo mooi is aan Colombia is dat het toerisme in vergelijking met bijv. Thailand nog in de kinderschoenen staat, waardoor je dit soort gebieden nog echt voor jezelf hebt.

111034320190203_133045

MEDELLIN

Na een busrit van 9u kwam ik aan in Medellin. Waar de vorige busrit zo chill was, was het dit keer echt een hel. De airco van de minivan blies alleen warme lucht, waardoor het met het uur warmer werd. De ramen konden niet open, dus elke porie van m'n lichaam was aan het zweten. Als dat niet al onfris genoeg is, moest de vrouw naast mij ook nog overgeven. In een strooien hoed. Ik ga niet in detail treden, maar een strooien hoed is niet waterproef. Tel daarbij op dat we alleen wat wcpapier hadden om het schoon te maken en de geursensatie was ook compleet.

Nadat ik eindelijk de langverwachte douche had genomen in het hostel, kwamen de andere twee Nederlandse meiden een klein uurtje na mijn aankomst aan, terwijl zij 2 uur na mij de bus hadden gepakt. Zij bleken dus dezelfde superchillecomfy bus met WIFI en naar achter leunende stoelen te hebben gehad als die waar ik eerder naar Salento in had gezeten 😐. Op dat soort momenten helpt meditatie heel erg😉

Vooraf had ik gelezen dat Medellin echt een super leuke stad is. Ik heb deze stad dan ook gekozen om voor een aantal weken Spaanse les te volgen. De eerste week in Medellin heb ik nog doorgebracht met Lynn en Mila (de 2 Nederlandse meiden). In ons hostel zaten ook nog andere Nederlandse jongens die we in Salento hadden ontmoet en met deze groep zijn we vrijdag en zaterdag uitgeweest. Het uitgaan sluit hier rond 2. Je hebt hierna vaak nog wel afters, maar ikzelf heb deze nooit gehaald😅. Je hebt in Medellin echt heel veel bars, discotheken etc. Heel gezellig en voor ieder wat wils qua muzieksmaak. Wij zijn beide avonden naar dezelde club gegaan, waar veel Spaanstalige muziek werd gedraaid. En, heel grappig, veel Nederlandse rapmuziek! (Traag, traag, traag bijv🤣) Dit nummer is blijkbaar een hit in Colombia, want we hebben het in meerdere clubs gehoord.

Verder hebben Lynn, Mila en ik overdag door het centrum gelopen, maar op sommige plekken voelden we ons niet veilig en daar werden we ook voor gewaarschuwd dus dan is de lol er snel af. Wat ik persoonlijk het "engst" vind is dat naar mijn idee in Azie de mensen je vooral "stiekem" beroven, terwijl ze hier gewoon een mes trekken. We hadden op internet gelezen over de kabelbaan die je kon nemen naar de berg, vanwaar je een prachtig uitzicht over de stad zou hebben. Mij leek het een goed idee om dit voor zonsondergang te doen, dus rond 6u pakten we de tram richting de kabelbaan. De tram was heel druk en in vergelijking met de metro vol "ongure" types. Toen Mila ook opmerkte dat het nogal vreemd was dat er verder geen andere toeristen waren, begonnen we ons af te vragen of we wel op weg waren naar de goeie kabelbaan. De kabelbaan is gebouwd om het centrum te verbinden met de favela's, maar omdat op internet dit overal ook als toeristische attractie werd aangeprezen, had ik er geen gevaar oid achtergezocht. Eenmaal in de kabelbaan was de zon al bijna onder en had je idd een prachtig uitzicht over de gigantische stad. Onder ons waren de favela's, vol op elkaar gebouwde huizen met golfplaten. Eenmaal op de top hebben we er toch maar voor gekozen om te blijven zitten, weer terug naar het beginpunt😅. Achteraf zaten we dus in de verkeerde kabelbaan en had het sowieso verstandiger geweest om deze overdag te nemen. Gelukkig hadden we Mila bij ons, die met haar Indonesische uiterlijk net onze Colombiaanse gids lijkt, waardoor foute figuren op afstand werden gehouden😉.

IMG_20190130_211330_393

• Ieder ochtend heerlijk ontbijtje van Mila😄.

IMG-20190125-WA0007

• Met Mila & Lynn

IMG_20190202_081913_788

• Medellin van bovenaf, paragliden.

Na 5 dagen Medellin ben ik naar een ecofarm gegaan, zo'n 2uur buiten Medellin om Spaanse les te volgen in combinatie met yoga en meditatie. Hier zal ik de volgende keer verder over schrijven, voor nu: hasta luego!

Ps. Laat vooral een reactie achter, vind ik heel erg leuk😊

1. Sariña:
    3 februari 2019
    Heel leuk om te lezen! Spreekt echt tot de verbeelding :)
  2. Piet:
    3 februari 2019
    Leuke blog joyce leuk om te lezen doe voorzichtig en nog veel plezier groetjes
  3. Debby jonker:
    4 februari 2019
    Zo leuk Joyce. Genieten van je verhaal! Maak er wederom een mooi avontuur van!
  4. Jannig Mooijer:
    4 februari 2019
    Joyce,mooi verhaal nu weten we wat je meemaakt, maar kijk je wel uit.
    Want we hebben maar een Joyce.
    Groeten van oma en nol.
  5. Lisa koning:
    4 februari 2019
    Heel leuk om te lezen. Wat een belevenis weer. Geniet van je verdere reis.
  6. Jeanet Bond:
    5 februari 2019
    Joyce wat een reis weer. Klinkt goed. Was gewoon spannend om te lezen. Geniet ervan maar inderdaad doe voorzichtig.
    Groetjes .
  7. Mandy:
    6 februari 2019
    Super leuk om te lezen! Zou er zo heen willen!😄
  8. Lianne Bond:
    6 februari 2019
    Hey Joyce, wat leuk om zo meer van je reizen te lezen! Wij zaten ook nog te twijfelen om naar Colombia te gaan maar ivm veiligheid toch voor costa rica gekozen. Ben benieuwd naar je verdere verhalen! Groetjes